Wakacyjne szkolenia edukacyjne

Okres wakacyjny to nie tylko czas odpoczynku, ale również czas pogłębiania wiedzy i uczestnictwa w krajowych szkoleniach edukacyjnych dedykowanych nauczycielom. Pod koniec czerwca 2024 r. we Wrocławiu miała miejsce konferencja naukowo-dydaktyczna pt. „Jak uczyć o Holokauście 79 lat później? Dolny Śląsk – ziemia obiecana Ocalałych”.
W spotkaniu tym, zorganizowanym pod honorowym patronatem Kurator Dolnego Śląska Pani Ewy Krzywanek oraz we współpracy z Fundacją Bente Kahan, wziął udział przedstawiciel DMOW Wałbrzych, nauczyciel historii Pan Daniel Sienkowiec. Konferencja rozpoczęła się wystąpieniem Pani Kurator Ewy Krzywanek; kolejne prelekcje obejmowały m.in. tematykę związaną z konsekwencjami II wojny światowej dla Polski, w wystąpieniach poruszono także zagadnienia dotyczące kwestii Holokaustu w odniesieniu do nauczania tej trudnej tematyki w szkole. Kolejnym szkoleniem w którym uczestniczył nauczyciel naszej placówki było seminarium III stopnia pt. „Kontekst nauczania o Holokauście” zorganizowane przez ŻMG w Krakowie. Podczas tygodniowego cyklu szkoleń i warsztatów edukacyjnych omawiano m.in. różne formy i sposoby przekazu wiedzy historycznej oraz refleksji nad przeszłością i przyszłością w pedagogice Miejsc Pamięci, podkreślono znaczenie edukacji uczestniczącej młodzieży szkolnej w Miejscach Zagłady, zrealizowano także wyjazdowe zajęcia terenowe w Tarnowie, skąd podczas okupacji nazistowskiej miał miejsce w czerwcu 1940 r. pierwszy transport Polaków – więźniów politycznych do KL Auschwitz. Ostatnie „wakacyjne” szkolenie odbyło się w Oświęcimiu, gdzie miała miejsce konferencja metodyczna „Sinti i Romowie. Wykluczenie – Zagłada – Pamięć”. Ogólnopolskie spotkanie zorganizowane przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, cieszyło się dużym zainteresowaniem; do udziału w tym wyjątkowym spotkaniu zakwalifikowano około 100 osób – nauczycieli historii, specjalistów i edukatorów Holokaustu z całej Polski. Podczas licznych spotkań mówiono o istotnej potrzebie edukowania o bolesnej historii okresu II wojny światowej, przedstawiono nową ofertę edukacyjną Muzeum Auschwitz-Birkenau, poruszono także zagadnienia związane z potrzebą współczesnego edukowania młodzieży o przeszłości w otwarciu na przyszłość, podkreślano zarazem wagę odpowiedzialności i sprawczości w procesie edukacji płynącej z pamięci o Ofiarach Auschwitz-Birkenau.

Tekst i zdjęcia – D. Sienkowiec