Wyjście do biblioteki na film Gladiator II

Tego dnia kolejny raz skorzystaliśmy z zaproszenia Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej „Biblioteka pod Atlantami” a dokładnie jej filii nr I w dzielnicy Nowe Miasto. Zostaliśmy zaproszeni na na seans filmu Gladiator II. Film opowiada bardzo podobną historię do tej znanej wszystkim z „Gladiatora” który, jest filmem ikonicznym, obejrzanym przez większość naszych wychowanków. Akcja toczy się w jakiś czas po wydarzeniach z pierwszej części. Rodzina Lucjusza zostaje napadnięta przez żołnierzy Imperium Rzymskiego. Jego ukochana żona ginie. Bohater zostaje gladiatorem, ale nie zamierza pokornie bić się ku uciesze tłumów. Pragnąc dokonać prywatnej zemsty rzuca wyzwanie całemu Cesarstwu.
Druga część nie ma takiej siły rażenia, jak pierwsza, ale to nadal imponujący spektakl. Seans „Gladiatora II” może zbliżyć do siebie wychowawcę i wychowanków. To dobra rozrywka i wartościowa propozycja na wspólne wyjście, ale w tym wielkim hollywoodzkim blockbusterze kryją się także wartości dydaktyczne. Starożytność: fakty i mity. Reżyser baaardzo luźno traktuje prawdę historyczną. Wychowawca może to jednak wykorzystać jako doskonały pretekst do porównania ekranowych wydarzeń z faktycznymi i pokazania wychowankom, że to właśnie prawda bywa bardziej szokująca, niesamowita i fascynująca od fikcji. Motyw zemsty. W drugiej części wybrzmiewa nawet mocniej niż w pierwszej. Lucjusz był świadkiem śmierci Maximusa (bohatera „jedynki”) na arenie Koloseum. Po latach, kiedy przychodzi mu stoczyć prywatną vendettę, postanawia przeprowadzić ją w bardzo podobny sposób – jako gladiator, na oczach całego Rzymu. Po raz kolejny rodzina okazuje się najważniejsza, a ból po jej stracie – największy. Czy wyrównanie rachunków jest w ogóle możliwe? Czy zemsta daje satysfakcję, czy raczej zatracenie? Czy kiedy straci się wszystko, chodzi już tylko o ocalenie godności? Film nie przynosi jednoznacznych odpowiedzi. To daje również niesamowite pole do dyskusji z wychowankami na temat rodziny, wartości z nią związanych oraz zemsty- jej sensu i konsekwencji. Nierówności klasowe i społeczne. Niewolnik każdego dnia ociera się o śmierć, a rzymscy patrucjusze pogrążają się w coraz większym zbytku i degrengoladzie. „Gladiator II” jest opowieścią o okrutnym politycznym systemie i bezwzględnych dyktatorach. Okazuje się wcale nie tak odległy od problemów dzisiejszego świata. Być może niewolnictwo jest nielegalne (przynajmniej w naszym kraju), ale istnieją inne nierówności i sposoby wyzysku. Dla wychowanków film był ciekawym portretem rzeczywistości, w której prawa człowieka nie istniały – i wymownym przypomnieniem tego, dlaczego nie możemy pozwolić ich sobie odebrać.
Moralność i niemoralność rozrywki. Upodobanie Rzymian do krwawych igrzysk może wydawać się szokujące, ale czy współczesny człowiek nie czerpie przyjemności z oglądania równie niemoralnych rzeczy? Przemoc w mediach, patostreamy, wynaturzona pornografia – czy wychowankowie mają świadomość, jak wpływa na nich to, co oglądają? Gdzie są granice tego, co branża rozrywkowa powinna pokazywać?
Tak więc film ten obejrzany i przedyskutowany z wychowankami może wnieść do ich życia bardzo wiele pozytywnych wniosków. Warto było obejrzeć ten film wspólnie a potem w drodze powrotnej oraz podczas innych zajęć wychowawczych poświęcić czas na rozmowę na jego temat.

Tekst i zdjęcia – M. Sopicki