Zajęcia w ramach projektu „Dobry początek”

Jednym z cyklu zajęć projektowych, prowadzonych przez wychowawcę Andrzeja Stefańskiego był Trening kompetencji i umiejętności społecznych w zakresie alternatywnego spędzania czasu wolnego – Prowadzenie własnego gospodarstwa domowego. Celem tych zajęć było nabycie przez uczestników kompetencji w zakresie organizowania i codziennego prowadzenia gospodarstwa domowego. W ramach realizowanych zajęć uczestnicy zostali wyposażeni w wiedzę na temat obowiązków wynikających z codziennego prowadzenia samodzielnego gospodarstwa domowego i czynności, których wykonywanie jest niezbędne do funkcjonowania w życiu codziennym. Wychowankowie zostali wyposażeni w umiejętności planowania zadań, realizacji codziennych zakupów, przygotowywania posiłków, sprzątania i utrzymywania czystości w gospodarstwach domowych, zachowania się podczas sytuacji nietypowych mogących zaistnieć w każdym gospodarstwie domowym, zagrażających zdrowiu jak również wykorzystywania poprawnie bielizny i zastawy stołowej oraz drobnego sprzętu gastronomicznego w życiu codziennym.  Ponadto zdobyli umiejętności, których dotychczas nie posiadali, a które są związane z umiejętnościami korzystania z wyposażenia gospodarstwa domowego. Nauczyli się prawidłowo korzystać z urządzeń domowych
i sprzętu agd, takich jak: trzony kuchenne, chłodziarki i zamrażarki, kuchenka mikrofalowa, żelazko, pralka. Dzięki nabytym umiejętnościom są przygotowani do podjęcia prowadzenia własnego gospodarstwa domowego lub aktywnego uczestnictwa we wspólnych gospodarstwach domowych, do których wrócą po opuszczeniu placówki.

Tematyka zajęć:

  1. Pranie – nie jest takie trudne.
  2. Co mam zrobić w nietypowych sytuacjach domowych?
  3. Dekoracyjne składanie serwetek.
  4. Jak należy używać sztućców.
  5. Naczynia oraz drobny sprzęt gastronomiczny wykorzystywany w gospodarstwie domowym.
  6. Jak powinienem zdrowo się odżywiać?
  7. Planowanie codziennych zakupów.
  8. Sposoby na przechowywanie żywności.
  9. Instalacje w moim domu.
  10. Zasady konserwacji odzieży.
  11. Mycie naczyń.
  12. Wykorzystanie kuchenki mikrofalowej w gospodarstwie domowym.
  13. Maszyny i urządzenia do przygotowywania napojów zimnych i gorących.
  14. Wykorzystanie trzonów kuchennych w domu.
  15. Zasady korzystania z żelazka.
  16. Urządzenia i środki stosowane do utrzymania czystości.
  17. Urządzenia stosowane do obróbki cieplnej żywności w gospodarstwie domowym.

Wychowankowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, a przekazana wiedza i zdobyte umiejętności z pewnością przydadzą się w dorosłym życiu po opuszczeniu murów ośrodka. Największą popularnością cieszyły się zajęcia kulinarne ale również pozostałe wniosły dużo w ich wiedzę na temat prowadzenia gospodarstwa domowego. Efekty widać było już w codziennym życiu w grupie wychowawczej jak np. świadome i efektywne korzystanie z pralki grupowej.

Tekst i zdjęcia – A. Stefański