Dnia 9 marca 2017 r. grupa 6 wychowanków naszej placówki pod opieką Pana Mirosława Sopickiego, nauczyciela edukacji dla bezpieczeństwa i wychowawcy w MOW w Wałbrzychu, wyruszyła na jednodniowe praktyczne zajęcia plenerowo-masowe we Wrocławiu. Wyjazd do stolicy Dolnego Śląska odbył się w ramach projektu edukacyjno – zawodowego pn. „Nowa Perspektywa – Lepszy Start” współfinansowanego ze środków EFS w ramach RPO Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Był to już drugi wyjazd w cyklu zajęć organizowanych dla uczestników projektu.
Stolica Dolnego śląska przywitała nas delikatna mżawką. W tym momencie cieszyliśmy się że w planie praktycznie mamy tylko zwiedzanie atrakcji znajdujących się w obiektach zamkniętych. Naszą przygodę rozpoczęliśmy w Hydropolis – Centrum wiedzy o wodzie we Wrocławiu. Jest to miejsce w którym dzięki zaawansowanym technologiom multimedialnym ludzie odkrywają niesamowity świat wody. Ta bardzo rozwinięta formuła bardzo spodobała się naszym wychowankom. Bardzo chętnie próbowali swoich sił rozwiązując różne zadania multimedialne, przeglądając filmy i dotykając różnorodne modele- bo takie tez były możliwości. Wykorzystując liczne ekrany dotykowe i interaktywne instalacje edukacyjne, chłopcy z dużym zaangażowaniem zapoznali się z tym niezwykłym wodnym światem.
Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzenie Muzeum Poczty i Telekomunikacji. Muzeum to znajduje się w zabytkowym gmachu Poczty Głównej we Wrocławiu. Podczas zwiedzania nasi wychowankowie zapoznali się z historią Poczty na ziemiach polskich ale nie tylko tylko poczty polskiej. Wychowankowie musieli przypomnieć sobie wiele informacji z historii Polski i regionu a Pani przewodniczka bardzo mocno zagłębiała się w różne tematy, zadawała pytania i nie pozwalała aby którekolwiek z nich pozostało bez odpowiedzi ze strony naszych wychowanków. Z bliska mogli obejrzeć a czasem i dotknąć licznie zgromadzone eksponaty (m.in. skrzynki pocztowe, urządzenia służące łączności, krokościomierze, trąbki pocztowe i inne), jednak najbardziej uwagę młodzieży przykuły znajdujące się w budynku muzeum historyczne dyliżanse do których chłopcy mogli wejść i poczuć się jak pocztylioni lub podróżnicy z XIX i XX w.
Następnym miejscem które mogliśmy zwiedzić była wrocławska Hala Stulecia, wpisana w 2006 r. na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W tym unikatowym miejscu, będącym jednym z największych dzieł postmodernistycznej architektury XX wieku, chłopcy w wersji skróconej poznali jego historię i zobaczyli z bliska to niezwykłe dzieło mogąc przejść się po wyznaczonej ścieżce edukacyjnej oraz wchodząc na galerię tego niezwykłego obiektu. Wielkie zainteresowanie wzbudziła u wychowanków konstrukcja kopuły która bez dodatkowych świateł, ozdób i innych dekoracji wyglądała imponująco.
Następnie udaliśmy się do Centrum Kształcenia Ustawicznego Akademii Rolniczej w Pawłowicach a dokładnie do restauracji przy tym centrum. Tam wychowankowie mieli za zadanie zamówić sobie jeden z zestawów obiadowych i w bardzo kulturalny sposób zjeść obiad. Wydaje się że i temu wyzwaniu sprostali ponieważ w momencie opuszczania restauracji w której jedli posiłek zostali bardzo pochwaleni przez jej obsługę za swoje zachowanie i kulturę osobistą. Potem zwiedzaliśmy przyległy do obiektu teren będący zarówno parkiem ale również i bardzo ciekawym arbotarium w którym znajdują się okazy różnych roślin z całego świata- szkoda że jeszcze nie wszystkie zaczęły budzić się do życia po zimowym śnie.
Po przerwie obiadowej udaliśmy się do Humanitarium – Ogrody Doświadczeń. Korzystając z oferowanego przez wrocławskie Humanitarium programu zajęć młodzież zapoznała się z wieloma ekspozycjami ukazującymi oblicza współczesnej nauki a w szczególności zapoznali się z źródłami energii odnawialnej. Dzięki obserwowanym na żywo eksperymentom z pogranicza dziedzin matematyki, fizyki i chemii chłopcy z ciekawością zgłębiali nieznane dotąd tajniki tych gałęzi nauk w zupełnie innym aspekcie. Sami mogli dotykać różne eksponaty, sprawiać tym że powstawały różne rodzaje energi- coś się swieciło a coś wybuchało. W trakcie zwiedzania widać było w ich oczach wiele zabawy. Wychowankowie wzięli ponadto czynny udział w zajęciach edukacyjnych mających miejsce w laboratorium chemicznym BASF działającym na terenie Humanitarium a dotyczących szkodliwości palenia nikotyny- wydaje się że przeprowadzone doświadczenia wielu z nich przyprawiły o chwile zadumy i niepokoju o własne zdrowie.
Cały wyjazd i program zajęć w ramach projektu „Nowa Pespektywa – Lepszy Start” spotkał się z pozytywnym oddźwiękiem ze strony naszych chłopców. W drodze powrotnej wychowankowie mówili że już nie mogą się doczekać kolejnych tego typu wyjazdów edukacyjnych. Na zakończenie wszyscy uczestnicy zajęć otrzymali pamiątkowe certyfikaty, dokumentujące ich udział w tym wyjątkowym wydarzeniu.