„Przez naszą wspólnotowość w różnorodności budujemy zespołową współpracę”

W ostatnich dniach kwietnia 2023 r. w naszej placówce zostały przeprowadzone zajęcia wpisujące się w cykl inicjatyw edukacyjnych omawiających kwestie praw człowieka, zagadnień dotyczących poszanowania różnorodności i godności każdej osoby, aktywnego budowania – z czynnym udziałem uczniów – środowiska przyjaznego młodym ludziom, bezpiecznego i otwartego na każdego człowieka. Zrealizowane pod opieką merytoryczną wychowawcy i nauczyciela Pana Daniela Sienkowiec zajęcia, zatytułowane „Przez naszą wspólnotowość w różnorodności budujemy zespołową współpracę”, nawiązują do zagadnień poruszających kwestie właściwych i dobrych relacji rówieśniczych opartych na równości i poszanowaniu każdego człowieka. Przeprowadzone zajęcia, bazujące na przygotowanym scenariuszu będącym swoistym podsumowaniem trwającego w pierwszym półroczu bieżącego roku kursu Akademii Edukacji Antydyskryminacyjnej w Oświęcimiu, przybliżyły uczniom sposoby rozwiązywania potencjalnych problemów wynikających z niewłaściwych interakcji rówieśniczych, umożliwiły im głębsze zrozumienie zasady współodpowiedzialności za siebie nawzajem, wskazały znaczące czynniki relacji społecznych które w sposób istotny wpływają na codzienne funkcjonowanie i poczucie bezpieczeństwa każdego ucznia. Pracując na kartach edukacyjnych „Fit for Diversity Card Collection” i pocztówkach warsztatowych „Usunąć pamięć” uczniowie pogłębili swoją wiedzę w zakresie edukacji antydyskryminacyjnej, rozróżnień pełnionych ról społecznych oraz przełamywania obecnych w przestrzeni (nie tylko) szkolnej stereotypów. Odwołując się do powszechnie znanej piramidy nienawiści Gordona Allporta jak i piramidy potrzeb Abrahama Maslowa uczniowie mieli możliwość doskonalenia umiejętności wyrażania własnego zdania jaki i słuchania innych, podnieśli swoje umiejętności w zakresie współdziałania w grupie i wzmacniania istniejących więzi, wyrażania empatii, omówili zagadnienia dotyczące kwestii indywidualności, integracji szkolnej, włączania, skutków izolacji społecznej jak i grupowej, efektywnej współpracy.  Przeprowadzone zajęcia spotkały się z żywym zainteresowaniem młodzieży; część z uczestników na zakończenie zajęć wykonała okolicznościowe rysunki nawiązujące swoją wymową do głównej tematyki spotkania.

Tekst i zdjęcia – D. Sienkowiec